METODE
Tryghed kan skabes på mange måder. Vi fokuserer på socialt udsatte unge i vores arbejde som et led til at skabe tryghed der, hvor du er.
Vi skaber de trygge omgivelser omkring de socialt udsatte unge ved at følge en helt særligt metode, som er bygget på vores stærke kendskab til de unge.
Det skaber ikke kun tryghed her og nu, men også på lang sigt.
.
SOCIAL INKLUSION
For at opnå den optimale tryghed for alle, prøver vi altid at sikre social inklusion ved at anerkende de socialt udsatte unges
tilstedeværelse og prøver at skabe inkluderende rammer for dem - uden at det går ud over de andre tilstedeværende borgere. Det kunne f.eks. være udførelse af inkluderende aktiviteter på stedet, som kan være med til at give de unge en følelse af, at de er en del af fællesskabet. Vi tror på, at en kombination af social inklusion og tilstedeværelse af pædagogisk personale, der kan adfærdsregulere dem, kan være med til at forebygge konflikter og mindske utryghedsskabende adfærd.
GRUPPEDYNAMIK
Gruppedynamik er vigtigt at fokusere på, når vi udfører det tryghedsskabende arbejde. I kontekster hvor sociale udsatte unge indgår, kan deres gruppedynamik være med til at igangsætte en konflikt intern i gruppen eller med omgivelserne. Dette kan skyldes den konstante interne positionering, behovet for anerkendelse, der foregår internt i gruppen, hvilket kan være med til at forstyrre omgivelserne. I vores forebyggende arbejde forsøger vi at bruge og, om nødvendigt, påvirke og ændre gruppedynamikken for at sikre tryghed både for de unge og de øvrige tilstedeværende.
RELATION
Vi tror på, at en god kontakt og/eller relation til de unge er nøglen til at sikre tryghed for alle. Derfor arbejder vi meget med relation på forskellige niveauer i vores tryghedsskabende arbejde. Først og fremmest er det vigtigt for os, at vores medarbejdere har lokalt kendskab/eksisterende relation til de unge eller er god til at opbygge relation til de unge. Derudover arbejder vi med relation i praksis, hvor vi prøver at møde de unge i øjenhøjde for at lære dem at kende.